Om du har en e-handel krävs det ofta att du har ett lager hemma eller på någon annan plats. Men hur skapar du ett bra system för din lagerhantering?
Många som har egna e-handelsföretag tror att det bara är att lägga sakerna på en hylla för att sedan skicka iväg dem när någon beställer. Men riktigt så enkelt är det inte. Du kan bland annat behöva en etikettskrivare, bra hyllor med mera för att hålla koll på allt.
Ha ett bra lagersystem
Det är viktigt att du ser till att du har ett bra lagersystem om du har en e-handel oavsett bransch. Du måste till exempel se till att alla saker har sin bestämda plats i hyllan och du måste också se till att du har koll på hur stort lagret är. Om du inte vet det är risken stor att kunder beställer saker som sedan inte finns och det kan vara svårt att beställa nya och få hem dem till kunden inom den utlovade leveranstiden. Genom att ha ett program med lagerstatus kan du enkelt gå in och registrera när lagret minskar. På så sätt slipper du tänka på att kunder går till Allmänna Reklamationsnämnden med mera på grund av att leveranstiden inte hålls.
Håll koll på sakerna med etiketter
Genom att skaffa en etikettskrivare kan du enkelt skriva ut etiketter att märka upp ditt lager med. Du kan märka kartonger, backar och hyllplan med namn på det som ska finnas där. Du kan också använda etiketterna till att märka upp paket som skickas och mycket annat. Det är med andra ord ett mycket bra verktyg att ha om du har en e-handel. Du slipper starta datorn för att skriva ut etiketter och det ser betydligt mer seriöst ut än att skriva allt för hand.
Backup på lagersystem
Även om du har ett digitalt lagersystem kan det också vara klokt att ha en manuell variant. Då kan du upprätthålla en korrekt lagerstatus även om du har strömavbrott eller om programmet eller datorn du använder kraschar och all data som angivits försvunnit. En backup är alltid bra att ha och du sparar en hel del tid på att inte behöva inventera om hela lagret.